Què és una pantalla?
Sota el nom de pantalles, trobem diferents aparells, com el mòbil, l’ordinador, les tauletes i les consoles; com a programes, trobem els jocs, els xats, les xarxes socials i els blogs, entre molts d’altres.
L’ús de les pantalles es considera una conducta amb capacitat per provocar dependència. Sota el nom de pantalles, trobem diferents aparells, com el mòbil, l’ordinador, les tauletes i les consoles; com a programes, trobem els jocs, els xats, les xarxes socials i els blogs, entre molts d’altres.
Un ús adequat de les pantalles no té cap mena d’inconvenient per a les persones, ja que en la majoria de casos faciliten la comunicació, l’accés a la informació i l’entreteniment.
La identitat de cada persona és la manera com es veu ella mateixa. Així doncs, la identitat digital és la forma com ens mostrem en les xarxes socials, i el que els altres diuen de nosaltres. Totes les imatges, comentaris, informació i mencions ajuden a elaborar aquesta identitat digital.
Per fer-ne un ús responsable cal reflexionar sobre com les utilitzem, com ens volem mostrar i què volem que sàpiguen de nosaltres. Cal tenir en compte que tot allò que succeeix a la xarxa pot influir en la nostra realitat.
Petjada... digital? És tota aquella informació i dades que hi ha sobre nosaltres a la xarxa (fotografies, gustos, comentaris, etc.). Heu provat mai de buscar el vostre nom a la xarxa?
Mantenir la privacitat a la xarxa, i fora d’ella, és essencial per controlar tot allò que altres persones saben de tu. De manera poc conscient, acceptem les condicions d’ús d’una aplicació sense preguntar-nos què implica acceptar-les, però cal tenir en compte que res no és gratis. Les empreses utilitzen les nostres dades sobre el que cerquem, el que comprem o ens agrada per vendre’ns altres productes.
Per mantenir una bona seguretat a la xarxa cal revisar la configuració de la privacitat, no compartir i actualitzar sovint les nostres contrasenyes, i evitar facilitar les dades personals, familiars o bancàries a persones que puguin fer-ne un mal ús.
Utilitzar de manera excessiva el mòbil o els jocs pot provocar aïllament, disminuir el rendiment a l’institut, pèrdua d’amistats o males relacions, falta de motivació, sedentarisme, etc.
Quan una persona té problemes per controlar el temps que dedica a l’ús del mòbil o dels videojocs, dóna més importància al temps que inverteix jugant, xatejant o utilitzant algun aparell electrònic, i deixa de banda altres activitats importants.
Per fer-ne un bon ús, s’aconsella que no es facin servir entre una i, encara millor, dues hores abans d’anar a dormir, ja que sembla que l’ús de pantalles abans d’anar a dormir fa que costi més adormir-se i que no es descansi prou bé.
L’ús de xarxes socials, videojocs i altres aplicacions poden facilitar molts aspectes de la nostra vida però també poden provocar alguns problemes. Entre els més habituals, destaquem:
- Ciberassetjament: rebre amenaces, humiliacions, insults a través d’Internet o de qualsevol mitjà de comunicació, com el telèfon o les tauletes.
- Grooming: rebre xantatge emocional i sexual per part d’un adult per aconseguir fotografies d’un menor d’edat.
- Sexting: enviar missatges i fotografies de contingut sexual per Internet.
- Phishing: suplantació de la identitat mitjançant correu electrònic o xarxes socials amb les quals es busca aconseguir les dades bancàries, contrasenyes o altra informació per fer-ne un ús fraudulent.
- Abús: ús excessiu d’aquests aparells, dels jocs o de les xarxes socials.
- Oversharing: sobreexposició d’informació personal a les xarxes socials.
- Happy slapping: gravació de petits abusos, com poden ser bufetades o empentes a companys de classe amb la finalitat de compartir-ho a les xarxes socials i Internet.