Què és una pantalla?
Sota el nom de pantalles, trobem diferents aparells, com el mòbil, l’ordinador, les tauletes i les consoles; com a programes, trobem els jocs, els xats, les xarxes socials i els blogs, entre molts d’altres.
L’ús excessiu de pantalles es considera una conducta amb capacitat per provocar dependència. Sota el concepte de pantalles trobem diferents aparells, com el mòbil, l’ordinador, les tauletes i les consoles, i dintre d’aquests trobem els programes, com els jocs, els xats, les xarxes socials i els blogs, entre d’altres. Aquestes faciliten la comunicació, la informació i l’entreteniment.
La tecnologia de la informació i comunicació (TIC) ha revolucionat la manera com accedim a la informació, a l’oci i, sobretot, a la comunicació. Aquesta nova manera de comunicar-nos sovint és un fenomen estrany per a les persones adultes: el fet de compartir la nostra intimitat, exposar la nostra privacitat i estar tot el dia disponible trenca amb els paràmetres de socialització que fins ara coneixíem.
Però adolescents i joves se socialitzen mitjançant aquestes eines i, per tant, el mòbil, les xarxes socials i els videojocs esdevenen una eina fonamental per formar part d’un grup, ser reconeguts i vincular-se als seus iguals.
Que adolescents i joves es relacionin diàriament amb les pantalles és un fet normal. Tot i així haurem d’acompanyar els nostres fills i filles perquè en facin un ús responsable i adequat, de les pantalles (TIC).
Haurem d’estar alerta quan:
- Augmenta molt el temps que dedica a estar en connexió o jugant,
- Li costa controlar i limitar el temps d’ús,
- Quan el temps que empra jugant o connectant-se l’allunya d’altres responsabilitats, i aquella activitat passa a ser central en la seva vida diària,
- Quan comença a aïllar-se de la família i les amistats,
- I quan tots aquests comportaments tenen conseqüències negatives en la vida diària de la persona (escola, família, amistats, aficions, economia, etc.).
L’ús excessiu de pantalles produeix diferents efectes en el cervell i, per tant, pot arribar a afectar el comportament.
Les pantalles no són en si mateixes ni bones ni dolentes. El paper dels adults esdevindrà fonamental perquè infants i adolescents aprenguin a incorporar-les correctament, sota control i en equilibri amb la resta d’activitats del fill o filla. Tot i així, l’ús excessiu pot provocar aïllament social, baix rendiment escolar, deteriorament de les relacions, falta de motivació o sedentarisme. La persona afectada donarà més importància al temps que inverteix jugant, xatejant o utilitzant algun aparell electrònic i deixarà de banda altres activitats importants. Si se’l priva de l’aparell pot manifestar una crisi d’agressivitat verbal i física, evidència que s’ha generat un problema de dependència.
Recentment també s’alerta del fet que l’exposició a final del dia a tots aquests aparells fa que costi més d’adormir-se i que no es dormi prou bé, això ho produeix la llum blava que emeten. S’aconsella que no es facin servir entre una i, encara millor, dues hores abans d’anar a dormir.
L’ús de xarxes socials, videojocs i altres aplicacions poden facilitar molts aspectes de la nostra vida però també poden provocar problemes greus. Entre els més habituals destaquem:
- Grooming: rebre xantatge emocional i sexual per part d’un adult per aconseguir fotografies d’un menor d’edat.
- Sexting: enviar missatges i fotografies de contingut sexual per Internet.
- Phishing: suplantació de la identitat mitjançant correu electrònic o xarxes socials amb les quals es busca aconseguir les dades bancàries, contrasenyes o altra informació per fer-ne un ús fraudulent.
- Abús: ús excessiu d’aquests aparells, dels jocs o de les xarxes socials.
- Oversharing: sobreexposició d’informació personal a les xarxes socials.
- Happy slapping: gravació de petits abusos, com poden ser bufetades o empentes a companys de classe, en vídeo amb la finalitat de compartir-ho a les xarxes socials i Internet.
- Sharenting: sobreexposició dels menors a Internet.