Programa d'activitats a l’exposició “Controles?”
El programa “Controles?” proposa per als adolescents d’entre 12 i 15 anys una visita guiada dinàmica i interactiva que promogui una reflexió crítica i constructiva entorn d’alguns dels elements relacionats amb les drogues, sobre com prevenir-ne el consum i sobre l’ús que fem de les pantalles (TIC).
L’equip de tècnics especialistes en prevenció de drogodependències i altres conductes addictives ofereixen informació sobre els components i els efectes de diferents substàncies: el tabac, l’alcohol, el cànnabis, les begudes energètiques... A més, l’exposició incorpora la prevenció en el bon ús de les pantalles i ho treballa mitjançant dinàmiques participatives i amb el suport d’una figura central d’un mòbil. Finalment, es construeix un debat reflexiu entorn dels elements que influeixen en l’actitud (amics, xarxes socials, publicitat), i es fomenta la capacitat d’introspecció per tal de millorar l’autoconeixement i practicar el procés de la presa de decisions.
La visita guiada proposa, també, un conjunt d’activitats interactives que completen les dinàmiques dutes a terme al llarg de la sessió.
La visita guiada a l’exposició té una durada de 90 minuts i es complementa amb diverses activitats de suport a la visita perquè es facin a l’aula i que permeten treballar de forma més completa el programa.
Es pot visualitzar l’exposició a la secció per a adolescents d’aquesta pàgina i ampliar-ne la informació
Els joves de més de 16 anys podran visitar l’exposició que els proposa el programa “Controles?” acompanyats de l’equip de tècnics especialistes en prevenció de drogodependències i altres conductes addictives, els quals els oferiran informació sobre els components i els efectes de diverses substàncies: el tabac, l’alcohol, el cànnabis, les begudes energètiques, la cocaïna i les drogues de síntesi. A més, l’exposició incorpora la prevenció en el bon ús de les pantalles i ho treballa mitjançant dinàmiques participatives, amb el suport d’una figura central d’un mòbil.
Per tal d’aprofundir en tots els elements relacionats amb el consum de drogues i en com prevenir-ne el consum, se’ls proposarà un seguit d’activitats dinàmiques –role playing, etc.− a través de les quals els joves podran reflexionar, de forma crítica, sobre el consum de drogues i l’ús de les pantalles, els elements que influeixen en l’actitud de les persones i la percepció social de les drogues en l’actualitat. La visita guiada també proposa un conjunt d’activitats interactives que completen les dinàmiques realitzades al llarg de la sessió.
La visita guiada a l’exposició té una durada de 90 minuts i es complementa amb diverses activitats de suport a la visita, perquè es facin a l’aula, i que permeten treballar de forma més completa el programa.
Es pot visualitzar l’exposició a la secció per a joves d’aquesta pàgina i ampliar-ne la informació.
Uns dies després de visitar l’exposició, es duen a terme les activitats complementàries a la visita guiada al centre educatiu dels alumnes que hi han participat.
El format utilitzat en el taller a l’aula es presenta en forma de petits jocs, per mitjà dels quals els adolescents i/o els joves, de forma dinàmica i en petits grups, poden acabar de completar la informació i les reflexions generades durant la visita a l’exposició.
La proposta d’activitats pretén donar eines al professorat per abordar diferents temes relacionats amb el consum de drogues i altres addiccions entre els adolescents i/o els joves i cada activitat se centra en un dels aspectes que cal tenir en compte en la prevenció de drogodependències:
Activitats | Eines |
---|---|
Informació | Trividrogues: qüestionari sobre el consum de drogues i els seus riscos. La Pregunta: espai per a respondre dubtes i qüestions. |
Creences | 1,2,3 ja!: enumeració d’aspectes relacionats amb el consum de drogues. Desmenteix: dinàmica per treballar els mites sobre el consum de drogues i els arguments per justificar seu consum. |
Actituds | La Frase Desordenada: dinàmica sobre la percepció envers el consum. Aproxima’t: dinàmica sobre la percepció envers el consum de drogues. |
Influències | Ho Veuràs: anàlisi d’anuncis de televisió, premsa i Internet sobre consum. L’eslògan: dinàmica sobre campanyes de promoció i prevenció del consum. |
Presa de decisions | Què fem?: dinàmica sobre la presa de decisions. L’Enigma: dinàmica sobre la importància de les decisions preses. |
El contingut de cada joc està adaptat a les franges d’edat dels alumnes que participen en l’activitat, així doncs, per a tots els grups les activitats segueixen el mateix format però el contingut que es treballa s’adequa al nivell de coneixement de cada grup-curs.
El programa “Controles?” també ofereix a les famílies la possibilitat de visitar l’exposició i assistir a sessions formatives adaptades als seus àmbits d’interès.
L’exposició treballa, des d’una vessant informativa i reflexiva, aquelles eines que poden ajudar a prevenir les drogodependències dels adolescents i joves i altres addiccions (TIC). En el seu cas, l’exposició es proposa proporcionar als pares estratègies educatives per prevenir l’abús de drogues en els fills i fer un bon ús de les pantalles, augmentar la quantitat i la qualitat de la informació dels pares sobre les drogues i millorar les seves habilitats per fer front a situacions educatives conflictives mitjançant un mòdul que ofereix informació sobre les funcions educatives de la família, aspectes de la comunicació amb els fills, normes i límits, modelatge familiar, com parlar sobre drogues amb els fills, educació emocional i oci saludable.
De forma complementària, es proposa a les mares i els pares una activitat interactiva que els permetrà autoadministrar-se el Test d’estils educatius que, finalment, podran analitzar conjuntament amb el tècnic de l’exposició.
La visita guiada a l’exposició i la sessió formativa per a mares i pares té una durada de 120 minuts.
Com a material addicional, es facilita a les famílies una guia d’orientació relacionada amb els continguts de l’exposició.
Es pot visualitzar l’exposició a la secció per a famílies d’aquesta pàgina i obtenir-ne més informació.
Mitjançant una sessió formativa dissenyada per als diferents col·lectius, els professionals de l’àmbit educatiu, de la salut, serveis socials, lleure, administració o dels cossos de seguretat podran visitar l’exposició, la qual els proposa una reflexió crítica i constructiva sobre el consum de drogues en els adolescents i joves i dona eines que poden ajudar a prevenir les drogodependències i altres conductes addictives. Atès el contingut de l’exposició, es treballa des d’una perspectiva educativa per tal de facilitar eines perquè tots els professionals dels diversos àmbits puguin treballar, tant amb els adolescents i joves com amb les famílies, tot el que tingui a veure amb la prevenció del consum de drogues i la promoció de la salut.
Amb el suport de l’equip de tècnics especialistes en prevenció de drogodependències i altres addiccions, els professionals analitzaran diversos aspectes relacionats amb els tipus i efectes de les diverses drogues i el bon ús de les pantalles (TIC), així com les eines per realitzar activitats de prevenció, per reduir els factors de risc i per potenciar els factors de protecció dels adolescents i joves amb els quals treballen.
La visita guiada a l’exposició i la sessió formativa per a professionals té una durada de 120 minuts.
Com a material addicional, es facilita als professionals de l’àmbit educatiu una guia d’activitats complementàries relacionada amb els continguts de l’exposició, així com materials de prevenció de drogodependències i materials de suport per a la resta de col·lectius.
Es pot visualitzar l’exposició a la secció per a professionals d’aquesta pàgina, i obtenir-ne més informació.