Que cal saber sobre l’alcohol?

Alcohol

Què cal saber sobre l'Alcohol?

Les begudes alcohòliques contenen alcohol etílic, que és una droga depressora de l’activitat del cervell (alenteix el funcionament del cervell) capaç de generar dependència i l’abús del qual constitueix un problema de salut pública.

L’alcohol afecta les funcions mentals (atenció, pensament, etc.) i psicomotrius (temps de reacció, equilibri, etc.). Pres en poca quantitat anima i desinhibeix, però en quantitats més elevades fa que la persona subestimi els riscos, es torni impulsiva, s’adormi, li costi reaccionar, i fins i tot que pugui entrar en coma. Tot això pot donar lloc a baralles, accidents, conductes sexuals de risc, etc.

Quant alcohol tenen les begudes?

Les begudes alcohòliques poden ser fermentades (cervesa, vi, cava, sidra) o destil•lades (whisky, vodka, rom, aiguardent). Les fermentades tenen menys graduació que les destil•lades. Ara bé, tot i que la graduació varia molt d’una beguda a una altra, la quantitat d’alcohol que hi ha en la major part de les consumicions (una copa de vi, una cervesa, etc.) és molt semblant perquè les diferències de graduació s’equilibren amb les diferències de volum de les consumicions.

Per calcular els grams d’alcohol pur que té una beguda, es multipliquen els centilitres de la beguda alcohòlica pels graus que té, i tot seguit es multiplica per 0,8 (la densitat de l’alcohol). El valor es divideix entre 100, i obtindreu el resultat de grams d’alcohol pur que conté la beguda.

Per exemple, una copa de vi de 12 graus conté 9,6 grams d’acohol pur. Es calcula de la següent manera:

100 cl x 12 graus x 0.8 / 100 = 9.6 grams d’alcohol pur >

Quina quantitat d’alcohol és massa?

En general, en un adult sa es considera que el límit de risc està en quatre consumicions al dia per als homes i dues per a les dones. Per als càlculs anteriors, un combinat o “cubata” compta com dues consumicions. Superar aquestes quantitats -i especialment quan es mantenen al llarg del temps- fàcilment provocarà problemes de salut orgànica i mental. I possiblement desencadenarà conflictes en les relacions, en els estudis i/o a la feina.

És important saber que no és necessari sentir-se begut perquè hi hagi risc d’accident. També cal saber que un cop s’ha pres alcohol, l’única manera d’eliminar-lo és deixant que el fetge el metabolitzi (el transformi per eliminar-lo) i això requereix temps. No serveix de res vomitar (perquè passa molt de presa de l’estómac a la sang), ni refrescar-se o prendre cafè o altres estimulants (això pot desvetllar, però no elimina l’alcohol de la sang, que continua actuant sobre el cervell).

Els joves poden comprar begudes amb alcohol?

D’acord amb la llei, no està permès vendre ni subministrar cap beguda alcohòlica (cervesa, licors, etc.) als menors de divuit anys.

Els adolescents i els infants no n’haurien de beure gens, perquè el seu organisme està en procés de formació, i l’alcohol (i la resta de drogues) afecta el seu cervell d’una manera més acusada que en el cas dels adults.

Tampoc no haurien de beure alcohol les dones embarassades ni les que alleten, les persones que tenen determinades malalties o les que prenen certs medicaments. Tampoc les que han de conduir, utilitzar maquinària perillosa o fer activitats de risc.