Tabac

Tabac

 

TABACUM – Què és?

Es tracta de fulles seques i preparades d'una planta que es conrea a tot el món: la Nicotiana tabacum. El seu ús tradicional, originari d’Amèrica, té milers d'anys i s'ha emprat com a droga cultural, religiosa i medicinal. Hi ha diverses maneres de consumir tabac: fumar-lo (cigars, cigarretes o tabac en pipa), mastegar-lo o aspirar-lo en pols o rapè. Actualment, es consumeix sobretot en forma de cigarretes, que és precisament la forma que crea més addicció.

 

SABEM TOT EL QUE PORTA? - Els components del tabac

El tabac conté una gran quantitat de substàncies químiques tòxiques per a l’organisme. S’ha calculat que en pot tenir fins a 4.000, entre les quals hi ha la nicotina, el monòxid de carboni o el quitrà:

  • La nicotina és el principi actiu de la planta del tabac; és a dir, la responsable dels seus efectes sobre el cervell i de la dependència al tabac.
  • El monòxid de carboni és un gas molt tòxic que surt de la cigarreta quan es crema. Com que té una gran afinitat amb l'hemoglobina (la proteïna dels glòbuls vermells encarregada de transportar oxigen), quan arriba als pulmons ocupa l’espai de l’oxigen dels glòbuls vermells i disminueix la capacitat de la sang per transportar-lo.
  • El quitrà és una substància de color fosc i gust desagradable. És el responsable de les taques a la pell dels dits i les dents, i sembla que té alguna cosa a veure amb algunes formes de càncer atribuïbles al tabaquisme: de pulmó, de boca, de faringe, d'esòfag, de bufeta, etc.

Com ja saps, aquestes substàncies es troben en el tabac, però no en tots de la mateixa manera. En funció del tipus de tabac, dels additius, de la mida de la cigarreta, de la força amb que es fa la calada, del tipus de paper... n'hi haurà en més o menys proporció.

 

RELAXANT O ESTIMULANT? - Efectes sobre el cervell

A diferència del que podem pensar, la nicotina és un estimulant de l’activitat del cervell. Quan una persona fuma tabac, s'accelera la seva freqüència cardíaca, la pressió arterial i el ritme respiratori, i disminueix la sensació de gana.

De vegades pot semblar un relaxant perquè les persones fumadores necessiten fumar per fer-se passar el nerviosisme que els genera, justament, el fet de no estar fumant. Quan això passa és perquè la persona ja n’és dependent i, per tant, el seu cervell està demanant a crits la nicotina per poder funcionar.

 

Quant val?
EL TABAC IMPACTA - Repercussions en la salut

D'impactes, sempre indesitjables, n'hi ha de tota mena.

  1. Immediats: es redueix la capacitat pulmonar, es té mal alè, la roba fa pudor, es perd el sentit del gust, s'incrementen els refredats.
  2. A mitjà termini: envelliment de la pell, esgrogueïment de les dents, ofec i dificultats per pujar escales o fer exercici físic, tos.
  3. A llarg termini: impotència, càncer pulmonar i de coll, malalties cardiovasculars i d'altres.
  4. En la salut psíquica: per la seva capacitat d'addicció, i com tota dependència, el consum de tabac es presenta associat a malestar i a sentiments de frustració i fracàs a l’hora d’intentar desprendre’s del seu consum.
  5. En la salut social: problemes per qui comparteix l'espai amb persones fumadores (a casa, al cotxe, etc.), es a dir els fumadors passius. El tabac també augmenta les baixes laborals i despesa sanitària.

Tot plegat fa que sigui, quantitativament, la droga amb més morts associades i la primera causa evitable de mort a Catalunya.

T'has preguntat mai...
Com afecta el consum de tabac a la pràctica de l'esport?

Nombrosos estudis han mostrat que el consum de tabac afecta, i molt, el rendiment esportiu en les persones fumadores, ja que són menys resistents a l'exercici físic, tenen una capacitat pulmonar menor i es cansen més, i més ràpid.

 

FUMA QUI NO FUMA – Com afecta els altres

Als fumadors els afecta el fum, i als que no fumen, també ja que inhalen aire contaminat i així es converteixen en fumadors passius. Un ambient carregat dificulta respirar amb comoditat perquè redueix la presència d'oxigen i augmenta la de CO2.

El consum de tabac d'una persona també ens pot afectar emocionalment. Conviure amb una persona fumadora que ens importa i observar les conseqüències del tabac en la seva salut i en el seu estat d'ànim no és agradable. A les persones que estimem els desitgem una bona salut i, quan es tracta del tabac, sabem que poden evitar el malestar que els provoca. Com? Deixant-lo.

T'has preguntat mai...
Quant fum empassa una persona no fumadora que comparteix espai amb algú que fuma?

Alguns estudis mostren que l'exposició durant una hora a l'aire contaminat per fum de tabac equival a fumar-se tres cigarretes.

 

ADDICCIÓ EN FÓRMULA 1 - Dependència

De dependència física n'hi ha, i és molt forta, però la més potent és la psicològica. Aquesta és la responsable que, en poc temps, la persona que juga amb el tabac es faci fumadora habitual i que després li costi molt deixar de fumar. Així, el que fa que una persona fumadora necessiti nicotina per funcionar és la necessitat imperiosa del cervell de rebre nicotina, que fa que aquesta persona no pugui deixar de pensar en el tabac i que es posi de mal humor quan no pot fumar.

També enganxa creure's que fumant tabac s’és més gran, més guai o més sexi. Molt aviat s’acaba fumant per qualsevol motiu: en moments d’estrès, d’avorriment, quan s’acaba de menjar o mentre s’espera el menjar, o bé per tenir alguna cosa a la mà.

 

NO EL DEIXO, EL REGALO! - Deixar de fumar

Deixar-ho... però com i quan? Doncs com més aviat millor. T’estalviaràs problemes de salut i faràs que la dependència no sigui tant forta. De fet, quan una persona valora que (encara) no està enganxada, justament és el moment idoni per deixar de fumar.

Independentment de l'edat que tinguis, de si ets noi o noia, del temps que fa que fumes, etc., deixar el tabac comporta moltíssims beneficis. Alguns es poden veure quasi immediatament, d'altres al cap de poc temps i alguns a llarg termini. El que és clar és que tots acabaran ajudant-nos a tenir una vida més saludable.

T'has preguntat mai...
Quins beneficis sobre la salut té deixar de fumar?

Quan han passat El teu cos comença a notar que...
20 min. Disminueixen el ritme i la freqüència cardíacs. Disminueix la pressió arterial. Augmenta la temperatura de les mans i els peus fins a nivells normals.
8 h. Els nivells d’oxigen a la sang augmenten i els nivells de monòxid de carboni disminueixen, ambdós fins a nivells normals.
24 h. El risc d'infart de miocardi disminueix.
2 set - 9 mes. Millora notablement la circulació, i la funció pulmonar augmenta fins a un 30%.
1 mes - 9 mes. Disminueixen símptomes com ara la tos, la congestió nasal o la fatiga, i incrementa l’energia general.
1 any El risc de patir una malaltia a les artèries es redueix a la meitat.
5 anys La taxa de mortalitat per càncer de pulmó disminueix quasi en un 50% en comparació amb un fumador d'un paquet de cigarretes diari. El risc de càncer de boca es redueix a la meitat.
10 anys La taxa de mortalitat per càncer de pulmó i el risc d'accident vascular cerebral són similars als d'una persona que no ha fumat mai. Disminueix també el risc de càncer de boca, coll, esòfag, bufeta, ronyó i pàncrees.